
Lars Dahmén har jobbat i mer än 30 år i ledande befattningar, de senaste 15 åren som VD och styrelseordförande, bland annat på Sydsvenska Dagbladet, IDG och Bonnier Magazines. I sina olika uppdrag har han varit med om att utveckla en rad olika tjänster och produkter, framför allt inom media och närliggande branscher. Under branschens snabba omställning det senaste decenniet har han lett flera stora förändringsprojekt under stark tidspress. Lars Dahmén är ingenjör i teknisk fysik och elektroteknik (Linköpings Universitet och Aston University UK).
SPECIALISTOMRÅDEN
FÖRÄNDRINGSLEDNING
Att snabbt skapa nödvändig förändring i olika typer av organisationer är kärnan i Lars Dahméns arbete. Att skala ner och spara i det traditionella och samtidigt växla upp och öka i det nya, vilket kräver fullt fokus, tydligt driv och ett ledarskap som på en och samma gång är både delegerande och närvarande.
DIGITAL TRANSFORMATION
Vi ser fortfarande bara början på den gigantiska förändring hela samhället går igenom. Ingen ledare – oavsett roll och bransch – får underskatta kraften här. Dahméns uppdrag har hela tiden varit att ligga före kurvan och bygga det nya så snabbt det bara går.
STRATEGI
Att förstå det som sker övergripande och sedan sätta rätt strategi är svårt och helt livsviktigt. Men att sedan också genomföra det som krävs för att lyckas är den verkliga utmaningen. En stor del av Lars Dahméns jobb har handlat om att konkret gå hela vägen från Powerpoint till affärer – och få organisationen med sig.
BEFATTNINGAR
(i urval)
- Styrelseordförande Bonnier Publications Köpenhamn, verksamt i fem länder, omsätter ca 1,2 miljarder kr och med varumärken som Illustrerad Vetenskap, Populär Historia och Gör de Själv.
- Styrelseordförande Bonnier Corporation USA, omsätter ca 1,1 miljarder kr och med varumärken som Popular Science, Field & Stream och Boating.
- VD Bonnier Magazines & Brands Stockholm, omsatte ca 1 miljard kr och med varumärken som Sköna Hem, Teknikens Värld och Kamratposten.
- VD och chefredaktör Sydsvenska Dagbladet i Malmö
- VD Helsingborgs Dagblad
- VD IDG AB, omsatte ca 300 miljoner kr och med varumärken som Computer Sweden, Webbdagarna och MiljöAktuellt.
- Styrelseuppdrag i flera olika bolag, bland annat TT (Tidningarnas Telegrambyrå), annonsbolaget Hela Skåne, distributionsbolaget Tidningsbärarna, Mediafy (med varumärket Tidningskungen), Tidsam AB, tryckeriet Bold Malmö med flera.
- Chefredaktör Computer Sweden