Carl Grape 2

HiGear profil

CARL GRAPE

INTRODUKTION

Carl Grape har lång och gedigen erfarenhet av ledande roller i gränslandet mellan teknik och innehåll. I karriären på några av Sveriges mest namnkunniga mediebolag har Carl drivit affärskritiska digitala satsningar och samtidigt optimerat organisationer och anpassat kostnader till de ekonomiska utmaningar som mediebranschen ställts inför under senare år. Hur man gör mer med mindre, kort sagt.

Han är lika bekväm på golvet som i ledningsgruppen och kan därför snabbt både upptäcka förbättringsområden och genomföra de nödvändiga förändringar som krävs, utan att fastna i krångliga processer.

SPECIALISTOMRÅDEN

PRODUKTLEDNING

I många företag pratar produkt och teknik helt olika språk. Genom sina erfarenheter från båda sidor, från chefredaktör och produktägare till utvecklingschef och CTO, har Carl en särskild förmåga att kommunicera med både kreativa team och utvecklare, och att få dem att dra åt samma håll.

TEKNIK

Avancerade telepresence-system för miljontals kronor, eller gratis videochatt? Med teknisk kompetens som sträcker sig från den senaste konsumenttekniken till machine learning och serveradministration har Carl förmågan att identifiera företagets tekniska behov och bygga kostnadseffektiva lösningar som inte spräcker budgeten.

PROJEKTLEDNING

Hur får man projekt att bli kreativa, roliga och snabbrörliga istället för stressfyllda långbänkar? I många fall är SCRUM lösningen. Carl är certifierad SCRUM Product Owner och kan anpassa metodiken för att leda alla projekt framåt i rasande fart, med arbetsglädje och kreativitet i fokus.

ANALYS OCH MÅLSTYRNING

Att våga utmana gamla sanningar är en nödvändighet för att kunna ligga i framkant. Förutom stor nyfikenhet och kreativitet krävs det gedigen analys för att hitta sanningen bakom siffrorna. Carl är expert på att omvandla företagets övergripande mål till tydliga och lättbegripliga digitala KPI:er som får alla att förstå hur de bidrar till resultatet på bästa sätt.

SEO OCH SOCIALA MEDIER

Hur når man ut med sitt innehåll och marknadsför sina produkter utan en fet marknadsföringsbudget? Med strategier för datadriven journalistik, SEO och sociala medier har Carl lyckats vända flera print-fokuserade redaktionella organisationer till effektiva och prisbelönta digitala räckviddsmedium, där ingen artikel skrivs utan att nå brett i målgruppen.

carl grape

Roller och Uppdrag (i urval)

Chief Content Officer, Bonnier Magazines & Brands

Chefredaktör, IDG

Webbchef/Utvecklingschef, IDG

CTO, VeckoRevyn